utorok 26. marca 2019

RECENZIA: Ruta Sepetysova - Medzi odtienmi sivej

HODNOTENIE:  ****                                            "Ked skoncila burka, strazcovia na nas kricali, aby sme sa vratili do prace .Vysli sme z nasej jurty. Hoci bola tma, celu krajinu rozjasnila snehova pokryvka. No my sme vsade videli len sivu." (s.211).
 .                                                                               Pocas druhej svetovej vojny pachali zlociny nielen Nemci na cele s Hitlerom, ale aj batuska Stalin so svojimi sudruhmi. Snaha o ovladnutie a nasilne pripojenie  pobaltskych krajin (Estonsko, Lotyssko, Litva) plus Finsko si vyziadalo desiatky tisic obeti a vaznov deportovanych na Sibir. V roku 1941 obvinia z protisovietskej cinnosti litovskeho univerzitneho profesora, ktoreho popravia. Jeho rodinu deportuju na Sibir, kde bojuju o kazdu omrvinku chleba. Hlavnou hrdinkou pribehu je sestnastrocna Lina, ktora je talentovanou maliarkou. Okrem jej rodiny (matkou a mladsim bratom) sa stretneme s postavami ako muz, co stale sleduje hodinky, muz, ktory vsetko opakuje, plesivec, atd.                                        Najsilnejsou strankou romanu je atmosfera, ktora ide hlboko pod kozu. Hoci sa kniha necita lahko, je napisana skvelym sposobom a ku koncu pribehu sa dopracujete skor, ako sa do neho stihnete naplno ponorit. Sepetysova odhaluje menej znamu kapitolu svetovych dejin, o ktorej by sa malo jednoznacne diskutovat ovela viac.