nedeľa 22. apríla 2018

RECENZIA: Jo Nesbo - Macbeth (Práh, 2018)

HODNOTENIE:  *****                      NAJOČAKÁVANEJŠIA KNIHA MESIACA APRÍL

"Duff prižmúril oči. Za oslňujúcim svetlom sa ozval hromový smiech, nad prístavom sa zjavil tieň obrovského chlapa.
 Ten smiech mu stačil.
 Macbeth. Samozrejme, že to bol Macbeth." (s.27).

Nesbo preniesol klasický divadelný príbeh zo sedemnásteho storočia, do sedemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia, konkrétne do anglického priemyselného mesta Capitole. Zápletka a viaceré postavy zostali verné originálu, no Nesbo si príbeh upravil po svojom.
Nesbov Macbeth pracuje ako šéf policajnej gardy. Je to muž s temnou minulosťou, ktorý vyrastal v detskom domove a niekoľko rokov bol závislý na drogách. Našťastie sa ho ujal policajt a jeho súčasný parťák - Banquo, ktorý po smrti svojej ženy vychová dospelého syna Fleancea. Fleance, rovnako ako jeho otec, túži po kariére policajta. Padne hlava policajného šéfa Kennetha a na jeho miesto je dosadený skúsený Duncan. Okrem toho sa uvoľní miesto šéfa v Orgkrime, v organizácii, v ktorej pracujú elitní policajti. O šéfovi Orgkrimu sa má rozhodnúť medzi Duffom, ktorý vyrastal spoločne s Macbethom v detskom domove a dlhé roky boli najlepší priatelia, a samotným Macbethom, ktorý len nedávno rozprášil obávaný motorkársky gang Norse Riders, na čele so Swenom. Macbeth je pod silným vplyvom svojej milenky Lady, staršej dámy, bývalej prostitútky, ktorá je v súčasnosti majiteľkou kasína Invernésse. Na čele mesta stojí starosta Tourtell, čestný človek, ktorý je však pod veľkým tlakom organizovaného zločinu. Najobávanejším človekom v Capitole je chlap menom Hekate, ktorého sa obávajú úplne všetci. Veštica (transvestita Strega) predpovie Macbethovi, že sa onedlho stane policajným prezidentom. Keď sa to dozvie Lady, je odhodlaná svojho milenca za každú cenu dostať na vrchol.  Po brutálnej vražde, len nedávno dosadeného policajta Duncana, to začína v policajnom zbore  poriadne vrieť. Vyšetrovatelia sa rozdelia na tých, ktorí sa rozhodnú ísť s Macbethom (Banquo, Seyton, Olafson a Lennox) a na tých, ktorí sa pokúsia jeho vzrastajúcu moc zastaviť (Caithnessová, Duff, Angus, Malcolm). Dôležitú úlohu zohrá investigatívny novinár Walt Kite. Podarí sa Macbethovi definitívne odstaviť svojich protivníkov alebo bude musieť skloniť hlavu a uznať prehru?

Nesbovho Macbetha si dokážete predstaviť ako divadelnú hru, ktorá sa odohráva priamo pred vašimi očami. Pokiaľ ide o skorumpovanosť, román pripomína výborný francúzsky film Prehnití, v hlavnej úlohe s Philippeom Noiretom. V drsnosti sa blíži k McCarthyho dielu Táto krajina nie je pre starých, ktoré v roku 2007 veľmi úspešne sfilmovali bratia Coenovci. Krutosťou sa dá čiastočne prirovnať k Tarantinovým Gaunermom či Karikovým postavám z jeho mafiánkych románov. Kariérny nárast Macbetha zase pripomína vzostup Rácza, hlavnej postavy z dnes už kultového Pišťánkovho románu Rivers of Babylon. Macbeth je ako bývalý  revolucionár z Mňačkovho románu Ako chutí moc, ktorý absolútne stratil pojem o realite.

" - Drahá moja Strega, od narkomana a moralistu je predvídateľnejší už len zaľúbený narkoman a moralista. - " (s.94).

Nesbo dokázal, že jeho tvorba nie je len o skvelom vyšetrovateľovi Harrym Holem, ale že je schopný aj z klasickej divadelnej hry spraviť úžasný príbeh. Výborné postavy (najmä Macbeth, Lady a Duff), dramatické scény, zaujímavá zápletka a nečakané zvraty. Je pochopiteľné, že na humor veľa priestoru neostalo, ale vôbec to neprekáža. Vzhľadom na žáner je to úplne v poriadku. Som veľmi príjemne prekvapený výsledkom knihy, priznám sa, mal som trochu obavy, ako sa Nesbo popasuje s klasickým Shakespearovským motívom, ale zvládol to majstrovky.