pondelok 9. apríla 2018

RECENZIA: Gemma Livierová - Zlomení anjeli (Ikar, 2018)

HODNOTENIE:  ***                                       KNIHA MESIACA APRÍL 2018

"Predstavujem si Elsi a Matildu, ako čakajú na môj príchod. Myslím na všetko, čo som stratil a čo som znova nadobudol: manželku a dieťa, z ktorých zakrátko zase budú zlomení anjeli." (s.382).

Desaťročná Matilda Steubenová žije v Rumunsku s mamou a bratmi Dragosom a Theom v starej chalupe ďaleko od ľudí. Jej otec narukoval do vojny a o jeho osude sa nič nevie. Jedného dňa k nim zavíta návšteva, ktorá odvedie Matildu na prevýchovu, aby mohla slúžiť nemeckému národu. Pokiaľ by nesúhlasila s odchodom, odviedli by jej bratov na front. Matilda sa pod nátlakom napokon podvolí.

Willem Gerhartd pochádza z bohatej a vplyvnej lekárskej rodiny, napriek tomu sa ožení s obyčajným dievčaťom menom Lena. Jeho otec má významné postavenie v nacistickej strane a osobne sa pozná s najvyššími predstaviteľmi tretej ríše. Svojmu synovi vybaví prácu v koncentračnom tábore Osvienčim, v ktorom sa vykonávajú drastické lekárske experimenty bez narkózy. Willem nastúpi ako odborník na pôrod a ženské choroby. To, čoho je v tábore svedkom, ním poriadne otrasie. Rozhodne sa, že nebude súčasťou tejto šialenej mašinérie, čo však znamená vzoprieť sa vôli direktívneho otca.
"Potkýnam sa na tvrdej pôde, hlboko zbrázdenej stovkami opätkov čižiem, ktoré po nej dupali predo mnou. Nad bránami je zvláštne posolstvo nádeje, vyjadrené zakrivenými písmenami z liatiny. Práca oslobodzuje. V duchu si tieto slová opakujem, keď si obzerám ostnatý drôt a veže s ozbrojenými strážami, obklopujúce areál." (s.151).

Elsi Skovsgaardová je židovka, ktorá žije spoločne s mamou a mladšou sestrou Leou vo Varšavskom gete. Všade naokolo zúri hlad a choroby. Navyše každý obyvateľ geta je neustále jednou nohou v koncentračnom tábore. Prežiť nasledujúci deň. To je jediné, čo drží väzňov pri živote.

Osud zvedie Matildu, Willema a Elsi dohromady a významne tým ovplyvní nielen ich povojnovú budúcnosť, ale aj budúcnosť ich potomkov.
Príbeh sa odohráva v dvoch časových rovinách. V minulosti aj súčasnosti. Kniha je pútavo napísaná, románové postavy si vás dokážu bez problémov získať. Najzaujímavejšie pasáže sa odohrávajú v Osvienčime a vo výchovnom ústave, v ktorom trávi svoje dni malá Matilda. Najväčšou charakterovou premenou prechádza Willem, ktorý sa z poslušného synčeka mení na odvážneho bojovníka za spravodlivosť. Trošku mi vadil veľký časový skok po skončení vojny, ktorý akoby uťal rozbehnutý dej. Väčším problémom je však nevhodne zvolený názov knihy, ktorý môže v čitateľovi vyvolať rôzne asociácie a úplne ho odradiť od toho, aby si tento nepochybne zaujímavý príbeh prečítal. Nebojte sa, nejde o typický ženský román. Od toho to má naozaj dosť ďaleko.
Určite sa nedajte odradiť názvom knihy, Zlomené anjeli rozhodne stoja za prečítanie.