utorok 10. apríla 2018

RECENZIA: Alexandra Salmela - Antihrdina (Artforum, 2017)

"V komúne (do ktorej komúny ho) na Anttiho spomínajú ako na zvedavé? i keď tiché chlapča. - Anti bol absolútnou hviezdou nášho separačného ministrediska. - Dnes sa Antti domnieva, že už ako malé dieťa bol absolútnou hviezdou nášho separačného strediska chápal význam, ktorý táto za podradnú považovaná činnosť má pre ľudstvo, a to ho napĺňalo dobrým pocitom.
Po dovŕšení plnoletosti však Antti cítil potrebu rebelovať voči normám aj najzákladnejšie sociálne a pracovné návyky, ale jeden koníček mu predsa ostal: vášeň. Po dovŕšení plnoletosti však Antti cítil potrebu rebelovať voči normám stanoveným spoločnosťou a takmer z nej vypadol. Prišiel takmer o všetkých starých priateľov z komúny aj o najzákladnejšie sociálne a pracovné návyky, ale jeden koníček mu predsa ostal: vášeň k fotografovaniu camerou takmer z nej vypadol. Prišiel takmer o všetkých cítil potrebu rebelovať aj najzákladnejšie sociálne a pracovné návyky." (s.23).

Priznám sa, že po predchádzajúcom, nepochybne veľmi zaujímavom autorkinom románe 27 čiže smrť robí umelca, som bol na Antihrdinu úprimne zvedavý.
Už na prvý pohľad zaujme obálka knihy, ktorá pripomína náhrobný kameň. Alebo mám len priveľkú predstavivosť? Antihrdinu môžeme nazvať aj eko románom, keďže životné prostredie v ňom zohráva dosť významnú úlohu.

Salmela nás zavedie do krajiny, ktorá sa volá Utópia. Založila ju istá Smerodajka, ktorá v nej vládla pevnou rukou diktátora ( taký Kim Čong - un v sukni). Pred dvadsiatimi rokmi však zahynula spolu s ďalšími dvesto ľuďmi pri banskom nešťastí. Zostal po nej mladý chalan, ktorý dostal meno Antihrdina. Aj prostredníctvom neho žije Smerodajkin odkaz naďalej.
Michele Pol, prezývaný Tzal, ešte donedávna pracoval ako novinár pre časopis Naša cnosť, no v súčasnosti už robí v časopise Fakt, ktorého šéfredaktorom je Aslak Kravec. Spoločne s kolegyňou Lily Iuliou Airianic, prezývanou Lia (jej štrnásťročná rebelujúca dcéra sa volá poeticky Meteora), dostanú za úlohu zasvätiť Antihrdinu do práce žurnalistu. Nie je to jednoduchá úloha, vzhľadom na fakt, že Antihrdina je v krajine považovaný za veľkého človeka (vplyv Smerodajky je v Utópii silný aj dlho po jej smrti). Do platnosti nedávno vstúpil pracovný zákon pod názvom Flux, ktorý vzbudzuje v obyvateľoch Utópie protichodné reakcie.
Už o pár dní sa v nenávidenej KoroNove uskutoční medzinárodný kongres pod názvom Ekorast, na ktorom má vystúpiť, ako jedna z hlavných hviezd, Antihrdina. Tzal a Lia dostanú za úlohu sprevádzať mladého muža počas celej akcie. Zatiaľ čo Utópia na životné prostredie zvysoka kašle, obyvatelia KoraNovy sú ekológiou priam posadnutí. Aj to vyvoláva medzi krajinami značné rozpory, ktoré čoraz viac smerujú k otvorenému konfliktu. Kongres je pre obe strany veľmi dôležitý, lebo určí ich ďalší osud.

Román využíva viacero postmoderných postupov (jeho súčasťou je napríklad kuchársky recept, poznámky v zošite, staré legendy, reklamné plagáty, prelínanie rôznych miest a časov...). Nepochybujem o kvalitách autorky, no mne osobne Antihrdina jednoducho nesadol. Nedokázal som si vybudovať vzťah ani k jednej z postáv, nedokázal som uchopiť príbeh, ani zámer, s akým bol román napísaný. Čo ním chcela autorka povedať, ostáva pre mňa záhadou. Ak mala potrebu varovať pred ekokatastrofou alebo naopak prehnanou snahou žiť v súlade s prírodou, dalo sa to podľa mňa napísať aj jednoduchším spôsobom. Salmela sa pri názve svojho diela pravdepodobne inšpirovala Angličanom Thomasom Moreom. Utópia v jej ponímaní predstavuje krajinu s komunistickými ideami, ktorá pôsobí miestami až tragikomicky. KoroNova je naopak kapitalistické zoskupenie, ktorému paradoxne záleží na životnom prostredí. Súboj, ktorý jedného dňa čaká možno aj nás. Je  len otázkou, či budeme mať svojho skutočného hrdinu alebo len množstvo antihrdinov.

V každom prípade som zvedavý, ako si bude román Antihrdina počínať na tohtoročnom Anasoft litera. Pre mňa však favoritom na celkové prvenstvo určite nie je. Nechajme  však rozhodnutie na porotcov.