nedeľa 10. decembra 2017

RECENZIA: Mechthild Glaserová - Strážcovia príbehov (Fragment, 2017)

"- Otvor knihu na mieste, kam by si chcela vstúpiť, a urob to, čo oni.
 - Čo ja viem, - zaváhala som. Bol to nejaký vtip? Vstupný rituál? Ležali Will a Betsy v skutočnosti s kamerou niekde v kroví, aby nakrútili, ako robím zo seba blázna? Glenn si moje váhanie vysvetlil inak. - Určite to zvládneš. Neverím, že má Betsy pravdu. Koniec koncov, si Lennoxová. A navyše sa vždy môžeš hneď vrátiť späť. Keby si sa bála, musíš sa len vrátiť na stranu, na ktorej si do príbehu vošla.
- Ale ako... A ako dlho ? A čo tam mám... - koktala som bezradne. Bolo to šialenstvo! Predsa nebolo možné len tak z ničoho nič zmiznúť a objaviť sa ako postava v  knižke?-" (s.43).

Amy Lennox je obyčajné sedemnásťročné dievča z nemeckého Bochumu. Jej mama Alexis ju mala veľmi skoro a preto je ich vzťah skôr kamarátsky. Pred pár dňami Amyna najlepšia priateľka zavesila jej nahé fotky na facebook a odvtedy je Amy terčom posmechu celej školy. Jej mama Alexis sa len nedávno rozišla so ženatým lekárom Dominikom. A tak obe potrebujú trochu zmeny. Pobalia si veci a odcestujú na  škótsky ostrov Stormsay, na ktorom žije v súčasnosti len štrnásť obyvateľov. Jedným z nich je aj lady Mairead, Amyna stará mama a zároveň matka Alexis, ktorá býva v luxusnom pánskom sídle na pobreží, neďaleko mora. Tu sa Amy dozvie tajomstvo. Patrí k niekoľkým vyvoleným, ktorí dokážu vchádzať do literárnych príbehov a ovplyvňovať ich. Veľkú knižnicu, ktorá obsahuje niekoľko zväzkov z Alexandrijskej knižnice, stráži trojica mužov - Desmond, Glenn a Clyde. Amy sa zoznámi so súrodencami Betsy a Williamom Macalisterovcami. Betsy je namyslené dievča v jej veku, ktoré oplýva fyzickou krásou. William je skôr tichý chalan, ktorého vzorom je slávny Sherlock Holmes. Ako sa orientovať a správať v príbehoch, ich učí učiteľ menom Glenn. Amy je nadšená. Prechádza z jedného príbehu do druhého. Stretáva sa s tigrom Šer chánom z Knihy džunglí, hladnému Oliverovi Twistovi ponúkne žuvačku a keksy, sprevádza večne opitého a nešťastného mladého Werthera, rozpráva sa s Malým princom, spozná Petra Pana aj čarodejníka z krajiny Oz. Zistí, aké to je byť 20 000 míľ pod morom. Spozná čaro Tisíc a jednej noci, pohovorí si s Janou Eyrovou, niekoľko hodín strávi v diele Sen noci svätojánskej. Spozná Doriana Graya a vojde do príbehu Pýcha a predsudok
Lenže po čase sa začne diať niečo zvláštne. Najskôr králik z rozprávky Alica v krajine zázrakov nedokáže prísť načas, Šípková Ruženka odmieta čakať na princa pokým ju pobozká a nájde sa mŕtve telo Sherlocka HolmesaKafkova Premena vypustí obrovskú príšeru, ktorá začne ohrozovať ostatné literárne postavy. Príbehy z kníh sa začnú prelínať z literárnymi dielami, z ktorých miznú nápady:
"- Dejú sa zlé veci. Strašné veci. Niekto je na love. Niekto ich kradne. Niekto zlý? - Pomyslela som si na bieleho králika z Alice z krajiny zázrakov, ktorý prišiel o svoje hodinky, vestu i schopnosť rozprávať. - Znamená to, že niekto ukradol viac nápadov? -
Víly horlivo prikývli, bzučanie krídel sa zmenilo na hukot, keď prileteli bližšie ku mne. Na nose som zacítila ľadový závan vzduchu. - Šipková Ruženka sa prebrala uprostred svojho storočného spánku a odmieta čakať na princa, - pošepkali mi. -Dorian Gray stratil svoj obraz. Kráľ duchov zmizol. Zo dňa na deň je to horšie. Mizne čoraz viac nápadov. A nie sú to len kadejaké nápady. -" (s.124).
Kto je za tým? Kto môže robiť niečo také hrozné? Amy musí zasiahnuť skôr ako nastane katastrofa.

Určite väčšina z vás premýšľala nad tým, aké by to bolo skvelé, keby sme mali schopnosť vchádzať do našich obľúbených kníh a prežívať všetky tie úžasné dobrodružstvá s  obľúbenými hrdinami. Amy túto schopnosť má a veľmi rada ju využíva. Lenže časom príde na to, že keď má niekto nejaký dar, musí sa s ním naučiť aj zodpovedne narábať. Už to nie je len o užívaní si, teraz je potrebné zachrániť literárny svet.

Ťažko povedať, komu je román určený. Pre tínedžerov mi príde trochu detský, pre deti zase príliš vyspelý. Je tu viacero odkazov na diela, s ktorými detský čitateľ určite ešte neprišiel do kontaktu: Kafkova Premena, Shakespeareove drámy, Jana Eyrová, Utrpenie mladého Wearthera, Pýcha a predsudok, atď. Aj ten záver je podľa môjho názoru pre detského čitateľa dosť temný, ako z nejakej upírskej ságy alebo podobne. Akoby sa autorka nevedela rozhodnúť, komu chce svoj román adresovať. Som teraz trochu na vážkach, ako mám toto dielo hodnotiť. Nápad super, postavy aj atmosféra môžu byť, no prevedenie horšie. Najmä druhá časť príbehu kazí celkový dojem z románu. Príde mi to nedotiahnuté, hoci záver ma príjemne zaskočil. Nechám teda tri hviezdičky, hoci mohlo byť aj viac.