nedeľa 31. decembra 2017

RECENZIA: James Swallov - Nomád (Ikar, 2017)

HODNOTENIE:    **

" - Nomád má zelenú, - oznámil hlas na hlavnej rádiovej frekvencii, v ktorej bolo počuť šum rušičky signálu.
   - Potrebujem zelenú, - povedal Rix do vysielačky, prstom si pri tom pritláčal slúchadlo k pravému uchu. - Hneď ako budeme pripravený, vyrážame - " (s.29).

Marc Dane, hlavný hrdina románu, je prototypom novodobého Jamesa Bonda. Pracuje pre britskú tajnú službu M16. Pri jednej akcii zahynú všetci kolegovia nasadenej jednotky, s výnimkou Marca. Je jasné, že v tom má prsty niekto z vyšších predstaviteľov tajnej služby. Marc je vyhlásený za vlastizradcu a idú po ňom viaceré organizácie. Našťastie sa dá dokopy s istým Solomonom, bývalým členom detskej bojovej jednotky v Afrike, bývalým profesionálnym vojakom Delancortom a bývalou príslušníčkou amerického námorníctva, Lucy Kayesovou. Všetci traja pracujú pre Rubicon Group. Je to názov utajenej organizácie, ktorá si dala za cieľ robiť globálny dozor nad svetovým poriadkom (Ó aké šľachetné poslanie.)

O niekoľko tisíc kilometrov ďalej, teroristická organizácie Al Sajt, pripravuje detských bojovníkov na veľkú akciu, ktorá sa má uskutočniť v mestskom parku vo Washingtone. Výcvik má na starosti istý fanatik menom Džadíd, ktorý sa spojí s britskou organizáciou COMBINE, dodávajúcou zbrane. Jednotke detských bojovníkov voperujú do brucha trhavinu, ktorá je na trhu známa pod skratkou HMX a o pár dní sa už vydáva na cestu jeden školský autobus, ktorý zo sebou vezie živú výbušninu v podobe detských cestujúcich. Marc Dane spoločne s Lucy Keyesovou sú jedinou šancou na zneškodnenie akcie, lenže za pätami majú niekoľko špičkových agentov s prvotriednou vojenskou technikou. Veľa času im neostáva...

Všetkých kamarátov a kolegov postrieľajú, prežije len jeden osamelý jazdec, ktorý úspešne premôže celú organizáciu. Navyše po jeho boku bojuje atraktívna žena, ktorá ovláda snáď všetko, na čo si len spomeniete. Aj vy v tom márne hľadáte štipku originality? Ťažko si vychutnať dramatické scény, keď od začiatku viete, ako dopadnú. Humoru je tu ešte menej ako šafránu a aj tá štipka, ktorá sa kde - tu vyskytne, stojí za... Postavy sú od začiatku rozdelené na dobrých a zlých ujov, takže aj slovník a dialógy sú tomu prispôsobené. Charaktery sú šablónovité, na úrovni béčkových akčných filmov. Priznám sa, že sa mi nepáčil ani štýl, akým je príbeh písaný. Neviem či je chyba v preklade alebo to dovrzal už samotný tvorca románu. Z vody sa nedá navariť kvalitný obed a podľa toho kniha aj dopadla.