streda 13. decembra 2017

RECENZIA: Affinity Konarová - Mischling (Odeon, 2016)

HODNOTENIE:   **

"Keď sme vyrastali, čoraz častejšie sme počuli slovo "mischling", a to prinútilo zajda, aby sa s nami začal hrať na tú Klasifikáciu živých tvorov. Nedbajte na tie norimberské pochabosti, vravel. Nabádal nás, aby sme pustili z hlavy reči o miešaní rás, o krížení genetík, o štvrtinových Židoch a im podobných, o tých absurdných, nenávisťou inšpirovaných testoch, ktoré chcú rozložiť našich ľudí do poslednej kvapky krvi. Keď budete počuť to slovo, vravel, predstavte si variabilnosť celého živého tvorstva. Na to myslite, aké je to úžasné." (s.14).

V roku 1944 sa dostanú do koncentračného tábora Osvienčim dvojičky Perla a Staša. Ich mama a starý otec zahynú už pár dní po príchode do tábora. Dievčatá majú šťastie v nešťastí v tom, že sú dvojičky a z tohto dôvodu sa stanú pokusnými králikmi neslávne presláveného doktora Mengeleho. Takmer denne sú v kontakte s Anjelom smrti, ako znie Mengeleho prezývka, a počúvajú jeho sonáty, ktoré si tak rád popiskuje. Hoci v bežnom živote bola Perla tá inteligentnejšia, odvážnejšia a pohotovejšia, tu sa pozície menia. Dievčatá prežívajú najmä vďaka Stašinej fantázii a jej suverénnemu vystupovaniu, ktoré imponuje aj samotnému Mengelemu. V tábore smrti sa dievčatá zoznámia s viacerými väzňami, hoci v ňom panuje vysoká úmrtnosť a Mengeleho "materiál" sa strieda pomerne rýchlo. Staša sa zamiluje do Petra, ktorý sa jej snaží zo všetkých síl pomáhať a neraz jej zachráni život. Ďalej je tu rázna Bruna, z ktorej majú ostatní väzni veľký rešpekt, rebel Felix a Mengeleho pôvabná asistentka, doktorka Miri, ktorá kvôli deťom často riskuje vlastný život. Jedného dňa nastane počas selekcie panika a Perla sa pri úteku stráca kamsi v diaľke. Ostávajú po nej iba drobné stopy v čerstvom blate...

Príbeh pokračuje aj po oslobodení tábora. Červený kríž spustí veľkú akciu, cieľom ktorej je spojiť preživších členov rodín a umiestniť siroty do bezpečia. Perla Felix putujú spoločne po Poľsku a snažia sa nájsť nejakú známu tvár. Popri tom majú majú ešte jeden veľký cieľ. Pomstiť všetky deti, ktoré sa stali obeťami zvrátených pokusov. A to je možné len jediným spôsobom. Odstránením doktora Mengeleho...

" - Som najväčší klamár zo všetkých, - pokračoval. - Môj otec bol opilec, kriminálnik, vagabund. Žili sme s ním na cintorínoch, v uličkách, kde sa dalo. A inváziu neprežil. Moja mama - zomrela dávno. Neviem ako. A môj brat - keď zomrel otec, šli sme bývať k jednej žene, dobrej, prichýlila nás... -
Povedala som mu, nech nepokračuje. Nešlo o to, kto z nás dvoch je väčší klamár. Šlo o to, kto lepšie zabije Menegeleho, Anjela..." (s.327).

Prečítal som už asi dve desiatky románov z prostredia koncentračného tábora. Konarovej dielo Mischling ma, napriek nepochybne čitateľsky atraktívnej téme, nezaujalo. Možno za to môže zdĺhavosť rozprávania a nevyužitie emócii. Keď už som mal pocit, že sa konečne začínam naplno ponárať do príbehu, vtedy prišiel nejaký rušivý element v románe, ktorý ma opäť odpútal od príbehu. Paradoxne udalosti po oslobodení tábora ma dokázali zaujať viacej ako samotný život v koncentračnom tábore. Autorkino vykreslenie doktora Mengeleho nepôsobilo zďaleka tak odstrašujúho, ako ho vnímajú dejiny. Schematická predstava zlého doktora je trochu málo na román tohto typu: "Ak sa Mengele dozvie o vašom tehotenstve, stanete sa predmetom výskumu a zábavy, položí vás na stôl a nástrojmi vás bude pitvať, kúsok po kúsku, takto vás bude posúvať k smrti - a kým vás bude zabíjať, prinúti vás  pozerať sa, ako experimentuje s vašim dieťaťom. Pre Mengeleho je taká zverskosť vzácna príležitosť - len čo sa dozvie o tehotenstve, bude uzatvárať s dozorcami stávky na pohlavie dieťaťa a podľa neho zosnujú jeho smrť. Ak to bude dievča, hodia ho psom. Ak to bude chlapec, prejdú mu kolesom auta po hlave. To sú len niektoré z brutalít, o ktorých môžem hovoriť." (s.309).
Pre mňa sklamanie, čakal som román, ktorý sa mi aj vďaka zvolenej téme zaryje hlboko pod kožu. Výsledkom je len priemerné dielo, ktorého autorka si naštudovala nejaké dobové informácie a historické fakty, ktoré potom vložila do príbehu a pokúsila sa z toho vyťažiť silný román. Nepodarilo sa.