štvrtok 22. júna 2017

RECENZIA: Oliver Bourdeaut - Čakanie na Bojanglesa (Oden, 2017)

HODNOTENIE:   **

"Mama mi často rozprávala príbeh Mistra Bojanglesa. Ten príbeh bol ako jeho hudba: krásny, roztancovaný a melancholický. Rodičia zbožňovali slow s pánom Bojanglesom práve preto, lebo to bola hudba na city. Spevák a tanečník žil v New Orleanse, i keď to bolo už dávno, v starých časoch, keď tam ešte nebolo nič nové. Spočiatku cestoval so svojím psom v starých handrách po juhu iného svetadiela. Chodil teda, stále v tých starých handrách, tancovať do barov. Tancoval na Pána Bonjanglesa, tancoval skutočne bez zastávky, tak ako moji rodičia. Ľudia mu platili pivá, len aby tancoval, a tak vo svojich obrovských nohaviciach tancoval, vysoko vyskakoval a mäkko dopadal na zem. Mama mi povedala, že tancoval preto, aby privolal naspäť svojho psa, čo sa dozvedela zo spoľahlivého prameňa. A pokiaľ išlo o ňu, tancovala preto, aby privolala Pána Bojanglesa. Tancovala bez zastávky iba preňho. Jednoducho, chcela, aby opäť prišiel." (s.25). 



Príbeh rozpráva malý chlapec, do ktorého autor vložil svoje vlastné spomienky a zážitky z detstva. Jeho otec Georges vlastní niekoľko staníc technickej kontroly, čo bezproblémovo finančne zabezpečí rodinu. Chlapcova mama Geogette pracuje ako žena v domácnosti. Chlapec si nedokáže nájsť miesto v živote. V škole ho ostatní spolužiaci neprijímajú, najšťastnejší sa cíti v spoločnosti rodičov, ktorých veľkou záľubou je tanec. Za usporené peniaze si rodina kúpi letné sídlo v Španielsku. Snažia sa užívať si život naplno, čo sa im dlhé obdobie aj skutočne darí. Lenže potom začne mať chlapcova mama psychické problémy (hoci ja som mal počas čítania románu pocit, že ich majú všetci traja) a chlapec s otcom sú nútení zaviesť mamu na psychiatrické liečenie. Odvtedy ide všetko dole kopcom... 

Stopäťdesiat stranový román nemá v podstate žiadny dej. Je to niečo ako ako Dalího surrealizmus. Kniha sa snaží zachytiť pohyb, život, hravosť. Je tu niekoľko vtipných momentov, ktoré si zaslúžia pochvalu: "Po ukončení príbehu so stanicami technickej kontroly už otec nemusel včasráno vstávať, aby nás uživil, takže sa dal na písanie kníh. Písal v každom čase a veľa. Usadil sa za veľký písací stôl nad svoj papier a písal a písal. Pri písaní sa smial, spisoval všetko, čo mu pripadalo smiešne, plnil fajku tabakom, popolník popolom, izbu dymom, papier atramentom. Jediné, čo sa vyprázdňovalo, boli šálky kávy a fľaše s namiešanými nápojmi. Lenže odpoveď vydavateľov bola stále rovnaká: -Je to dobre napísané, má to humor, ale nemá to ani hlavu ani pätu.- Matka v snahe utešiť ho a uľahčiť mu tieto zamietavé odpovede hovorievala:
-Videl už niekto knihu s hlavou a pätou? Sotva!-
Poriadne sme sa na tom nasmiali." (s.14).
Mimochodom táto charakteristika je veľmi výstižná aj pre román Čakanie na Bojanglesa.
"-Môj malý, v živote sú dve kategórie ľudí, ktorým sa treba za každú cenu vyhýbať. Vegetariáni a profesionálni cyklisti. Tým prvým preto, lebo človek odmietajúci zjesť pečené rebierko musel byť v minulom živote určite ľudožrút. A druhým preto, lebo človek, ktorý si dáva do zadku čapík a surovo si napchá vajcia do tesných svetielkujúcich cyklonohavíc, aby potom zboku vyliezol na bicykel, nemôže mať všetkých päť pohromade. Takže ak raz stretneš vegetariánskeho cyklistu, dám ti radu, chlapče. Poriadne doňho strč, aby si získal čas, a čo najrýchlejšie a čo najďalej utekaj!-" (s.47).
"Tri noci v týždni sme mávali jedného hosťa. Senátor opustil panstvo v srdci Francúzska a usídlil sa vo svojom. Otec mu dal nežnú prezývku Špina." (s.21).  

Príbeh budete v románe hľadať len veľmi ťažko. Neraz som mal pocit, že mám pred sebou tanec dvoch sfetovaných koní, ktoré tancujú tango na plávajúcej podlahe.
Amélia z Montmartru v podaní Audrey Tautou  bola tak milo streštená, že sa nedalo neobľúbiť si ju, Vianova Pena dní vystihla správnu mieru medzi realitou a šibnutosťou, no Čakanie na Bojanglesa  je už za hranicou. Nielenže to nemá hlavu ani pätu, ale nemá to žiadny šarm ani šmrnc. Chýba tomu francúzsky pôvab. Je to po slovensky povedané jalové a bez života. 



4 komentáre:

  1. Prežívate bolestivý rozchod alebo rozvod? Vyhrajte svojho bývalého priateľa, bývalú priateľku, bývalého manžela, bývalú manželku a nechajte si ich natrvalo. Môj manžel ma opustil kvôli inej žene pred 6 mesiacmi a odvtedy je môj život plný bolesti, smútku a zlomených sŕdc, pretože to bola moja prvá láska, s ktorou som strávila celý svoj život. Kamarát mi povedal, že videl nejaké posudky od kúzelníka menom DR SUNNY, ktorý môže priviesť svojho milenca späť za pár dní, zasmial som sa a povedal, že nemám záujem, ale kvôli láske, ktorú ku mne môj priateľ mal, . Poradil som sa v mojom mene s veľkňazom a na moje najväčšie prekvapenie mi po 2 dňoch manžel prvýkrát po 6 mesiacoch zavolal, že mu chýbam a že ľutuje všetko, čím ma prežil. pre mňa a teraz sme spolu šťastní. Stále tomu nemôžem uveriť, pretože je to také úžasné. Ďakujem DR SUNNY, že ste priviedli späť môjho milenca a tiež môjho rozkošného priateľa, ktorý sa prihováral v mojom mene, pre každého, kto môže potrebovať pomoc tohto skvelého doktora. Tu je e-mail: drsunnydsolution1@gmail.com Môžete ho poslať aj cez WhatsApp na +2348082943805

    OdpovedaťOdstrániť
  2. CHRÁM RIEŠENIA DR OBODO
    POTREBUJETE Kúzlo ..Všetky druhy kúziel, ako napríklad obchodné kúzlo, manželské kúzlo, kúzlo zázračnej moci pre pastorov, ak potrebujete späť svojho bývalého priateľa alebo priateľku, ak potrebujete dieťa, ak máte duchovné alebo fyzické problém, úspech, zbohatnutie bez ľudskej krvi alebo obety, kúzlo šťastia a priazne, liečime aj choroby a choroby ako HIV/AIDS, RAKOVINA, CUKROVKA, HEPATITÍDA B, mŕtvica, šedý zákal v očiach bez operácie atď. Odporúčam vám, aby ste ma kontaktovali e-mailom: Dr.obodospellcaster@gmail.com alebo whatapp číslo +2347056499372

    OdpovedaťOdstrániť
  3. CHRÁM RIEŠENIA DR OBODO
    POTREBUJETE Kúzlo ..Všetky druhy kúziel, ako napríklad obchodné kúzlo, manželské kúzlo, kúzlo zázračnej moci pre pastorov, ak potrebujete späť svojho bývalého priateľa alebo priateľku, ak potrebujete dieťa, ak máte duchovné alebo fyzické problém, Úspech, Zbohatnutie bez ľudskej krvi alebo obety, Veľa šťastia a priazne kúzlo, liečime aj choroby ako HIV/AIDS, RAKOVINA, CUKROVKA, HEPATITÍDU B, mŕtvicu, Šedý zákal v očiach bez operácie atď. ja na riešenie Napíšte mi na adresu Dr.obodospellcaster@gmail.com alebo číslo WhatApp +2347056499372

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Vskutku, Dr.olokun je skutočne najlepším čarovačom lásky  online, práve som ťažil z jeho kúzla môj milenec, ktorý ma opustil, vrátil sa ku mne po tom, čo som ho kontaktoval, a odvtedy je môj milenec mimoriadne starostlivý a má o tomto celom tie najkrajšie správy Ide o to, že sa o pár mesiacov vezmeme. Toto všetko bolo možné vďaka pomoci, ktorú mi poskytol Dr.olokun. Chcem, aby z jeho schopností ťažil aj svet ako celok, takže vám poskytnem jeho priame kontaktné informácie, aby ste ho mohli zastihnúť a vyriešiť tento problém vo vašom vzťahu do 24 hodín. Dr.olokun, kontaktné informácie: E-mail: drolokuntemle@gmail.com alebo WhatsApp číslo: +2349161927213

    OdpovedaťOdstrániť