streda 5. decembra 2018

RECENZIA: Alain Mabanckou - Rozbitý pohár (Absynt, 2018)

HODNOTENIE:    ****                KNIHA MESIACA DECEMBER

"- Rozbitý pohár, hovor o sebe, vytlač zo seba všetko, nezahováraj, zver sa, - a tak nakoniec niečo poviem aj o sebe, zvedavý čitateľ potrebuje vedieť, prečo som padol tak hlboko a bez padáka, musí vedieť, prečo teraz trávim čas tu, nemôžem mu stále opakovať, že som miestna fosília, a pritom ho nechávať v nevedomosti..." (s.100).

Táto kniha je jedna veľká alkoholická jazda. Rozbitý pohár je prezývka hlavnej postavy, šesťdesiatštyri ročného bývalého učiteľa, chlapa závislého od alkoholu, ktorý denne vysedáva v bare pod názvom Na sekeru nedávame a na podnet majiteľa podniku Zaťatého slimáka zapisuje príbehy najzaujímavejších štamgastov. Napríklad chlapa v pamperskách, ktorý sa zhodou nešťastných okolností dostal do väzenia, v ktorom si od spoluväzňov vytrpel neskutočné veci. Tlačiar je prezývka kedysi úspešného mladého muža, ktorého nešťastná láska ku krásnej žene dostala až na dno. Konvička je rozkysnutá černoška, ktorá prijme Kazimírovu výzvu na súboj v dĺžke močenia, z ktorého sa nakoniec stane legendárny zápas, na ktorý ostatní štamgasti spomínajú ešte dlhé roky. Ďalšími zaujímavými postavami v diele sú podvodník a čarodejník v jednom Mouyeké, manželka Rozbitého pohára Angelika, čarodejník Nulachýb a americký turista Holden (podľa kultovej Salingerovej postavy z románu Kto chytá v žite).
Rozbitý pohár je miestami vtipný, miestami vážny, sarkastický, dynamický a veľmi chytľavý príbeh a zároveň aj postava. Je to africký Hank Chinaski v tej najlepšej forme. Román je napísaný jedinou vetou, takže nemáte ani chvíľku na výdych. Je to proste jedna veľká alkoholická jazda, ktorá sa končí perfektným (ne) koncom. Problémom pre slovenského čitateľa môže byť pomerne veľa odkazov na rôznych neznámych afrických autorov a ich diela. Ale to je taký menší detail, ktorý vlastne len podčiarkuje autorovu brilantnú tvorivosť.