štvrtok 20. decembra 2018

RECENZIA: Michal Havran - Otec bol v strane (Marenčin PT, 2018)

"Robili na pásoch, na traktoroch, v baniach, robili na kombajnoch, večer pili, ich budúcnosť sa začínala každé ráno o piatej, cez obed mala pauzu a pokračovala do večera. V sobotu sa zastavila počas futbalu, v nedeľu, keď bolo pekne, si odpočinula v záhrade. Ich čas a náš čas, čas prichádzajúceho komunizmu, sa nikdy nestretli. Nedokázali sme ich presvedčiť, podarilo sa nám zmobilizovať niektoré ich mrzké a nízke pohnútky, pomstychtivosť, nenávisť, no nedokázali sme to premeniť na sovietske palivo, ktoré nás dostane do iných storočí. Ostali sme stáť v strede dejín, okolo nás prúdil svet, obetovali sme vnútorné životy na budovanie spoločnosti, ktorá sa nám rozpadla v rukách." (s.162).

Hlavný hrdina románu je starý muž, ktorý rekapituluje svoj život, ktorý prežil vo veľmi pohnutých časoch. Bol aktívnym členom v komunistickej strane, po roku 1968, keď sa väčšina národa vyrovnávala s trpkým sklamaním, on začínal aktívne pracovať v prospech nového vedenia. Rok 1989 bol pre neho osobnou prehrou, nenaplnením (nielen) jeho vlastných ambícií, ale ideológie celej komunistickej strany. Keď zomrie jeho manželka, rezignuje úplne. Dvere jeho vily zdobia hanlivé nápisy odporcov režimu, jeho vlastné deti (ktoré sú už dospelé) s ním odmietajú komunikovať. Starý zatrpknutý básnik túži po samote, no zároveň niekde hlboko vo svojom vnútri by sa rád vyrovnal so svojim synom. Uvedomuje si, že po manželkinej smrti, páde režimu a odvrátenia sa jeho priateľov od neho, mu neostalo už vôbec nič.
Škoda, že potenciál, ktorý kniha mala, nebol viacej rozvinutý. Sú tu veľmi zaujímavé pasáže, ktoré sa však na niektorých miestach strácajú v obšírnych úvahách a zamysleniach. Havranov štýl mi pripomína Mňačka trochu premiešaného so Slobodom. Podobne tak hlavná postava. Starý zatrpknutý básnik, ktorého život sa nenaplnil ani v práci ani v súkromí. Kniha sa skladá z troch častí, pričom tá posledná je najkratšia.
Generačné vyrovnanie, stratené ilúzie, pestrá minulosť a bolestivé vytriezvenie. Román, ktorý má čo povedať.