piatok 14. decembra 2018

RECENZIA: Truman Capote - Chladnokrvne (Absynt, 2018)

"Perry sa zaprel o okraj umývadla a postavil sa. Nohy sa mu triasli, od bolesti v kolenách mu na čele vyrazili kropaje potu. Utrel si tvár papierovým obrúskom. Odomkol dvere a povedal: - Ideme na to - "(s.68).

Truman Capote, slávny americký spisovateľ a novinár, bol veľmi všestranný. Napísal niekoľko románov, noviel (Raňajky u Tiffanyho), poviedok, filmových scenárov, divadelných hier, ale aj dokumentov. Knihu Chladnokrvne kritici zaradili medzi tzv. true crime
V mestečku Holcomb v Kansase žije uzavretá náboženská komunita, ktorá sa skladá z niekoľkých rodín. Členovia komunity si nažívajú v pokoji a bezpečí. No jedného dňa dôjde k desivej udalosti. Rodina Clutterovcov je chladnokrvne vyvraždená. Otec, matka aj deti. Udalosť pochopiteľne otrasie celou komunitou a ľudia sa snažia nájsť odpovede. Bol to niekto z nich alebo naopak niekto neznámy vstúpil do ich sveta a z nepochopiteľných dôvodov spáchal tento hrozný zločin? Nasleduje dlhoročné policajné vyšetrovanie, ktoré odhalí dvojicu páchateľov. Perryho Smitha a Dicka Hickocka, ktorí na prvý pohľad pôsobia ako Lenny a George z kultového diela O myšiach a ľuďoch, no táto dvojica, na rozdiel od tej literárnej, vôbec nevzbudzuje sympatie. Za ich správaním treba hľadať otrasné detstvo a ťažké dospievanie, ktoré ich doviedlo až k spáchaniu tohto ohavného činu. Autor vychádzal pri písaní knihy z oficiálnych úradných záznamov a z rozhovorov s osobami, ktorých sa táto udalosť priamo dotýkala. Podrobne sa zameriava najmä na minulosť a súčasný život oboch páchateľov zločinu a tiež si všíma ako sa udalosť dotkla dovtedy pokojne žijúcej komunity. Policajné vyšetrovanie trvalo niekoľko dlhých rokov, no napokon prinieslo očakávané výsledky.

Veľmi autentický dokument napísaný majstrovským jazykom, ktorý popisuje udalosti a osoby bez toho, aby potreboval šokovať. Podobných udalosti sa v minulosti odohralo v Spojených štátov hneď niekoľko, no tejto sa chopil slávny Truman Capote a aj preto nad ostatnými tak trochu vyčnieva. A číta sa, ako sa zvykne hovoriť, jedným dychom.