piatok 7. decembra 2018

RECENZIA: Gellert Tamas - Laserový muž (Absynt, 2018)

HODNOTENIE:  ****                 KNIHA MESIACA DECEMBER

"David sa v tú augustovú noc stal prvou obeťou laserového muža. Po strele z 3. augusta 1991 malo nasledovať deväť ďalších pokusov o vraždu. Jeden muž zomrie, ďalších desať bude zranených. Útoky vydesia celé mesto a povedú k najväčšiemu policajnému vyšetrovaniu vo Švédsku od vraždy politika Olofa Palmeho. Štokholmské ulice zaplnia demonštráciami a predseda švédskej vlády sa bude v príhovore snažiť národ upokojiť." (s.12).

Švédsko, deväťdesiate roky dvadsiateho storočia. Vrchný komisár Lennart Thorin, zastupujúci komisár Áke Thorstensson, kriminálny inšpektor Lars Erik Forss, vyšetrovatelia Stefan Bergquist a Ulf Sjuberg sa už dlhšiu dobu snažia odhaliť záhadného strelca, ktorý si za svoje obete vyberá cudzincov žijúcich vo Švédku. Jeho identita je zatiaľ neznáma, aj keď padlo už niekoľko podozrení. Rasistické a fašistické hnutia a strany sú na vzostupe. V ich popredí stoja prívrženci nacizmu Klas Lund a Christoffer Ragnet, ktorí propagujú  rasistické zoskupenie VAM, jednoznačne odkazujúce na ideu tretej ríše. Situácia v spoločnosti sa vyostruje. Navyše keď sa lídrami rešpektovanej pravicovej strany Nová demokracia stane silná a vplyvná dvojica  priateľov Ian Wachtmeister a Bert Karlson, ktorí sa netaja sympatiami k hnutiu Biely árijský odpor ( hnutie vydáva nacistický časopis Storm).
"Nová demokracia ukončila hlasovanie v Billingehuse oslavou. Stoly sa prehýbali od množstva jedla i nápojov. Vedenie strany na akcii nešetrilo. Po bufete prišla na rad novinka z Japonska: karaoke. Večer vyvrcholil, keď John Bouvin trochu vratkým krokom vyšiel na pódium a chopil sa mikrofónu.
- Mám zaspievať?- zvolal. Odpoveďou mu bolo hlasné: - ÁNO! -
Poslanec a druhý podpredseda Novej demokracie, ktorý za svoj výrok, že bolo lepšie, keď africké deti požierali levy, zožal množstvo kritiky, si odkašľal a pustil sa do spevu: - In the jungle, the quiet jungle, the lion sleeps tonight In the jungle.... - Po desatine sekundy prekvapeného ticha sála explodovala smiechom a jasotom. John Bouvin zožal nadšené ovácie takmer sedemsto účastníkov. Predseda strany Ian Wachtmeister sa rehotal s ústami dokorán, Bert Karsson kričal a tlieskal.
Kým sa tanečný parket zapĺňal rozjarenými brunátnymi novými demokraciami, na scéne zavýjal  John Bouvin, opierajúc sa o straníckeho kolegu: - In the jungle... - "(s.433). Neznámy páchateľ medzitým aj naďalej pokračuje v streľbe do cudzincov a celá krajina sa snaží uhádnuť jeho meno...

V knihe sa prelína policajné vyšetrovanie a páchateľov životný príbeh. Nie je to tak dávno, čo som čítal Príbeh o Nórsku, ktorý sa zaoberá najväčším masovým vrahom v dejinách Nórska Andersom Breivikom. John Ausonius, hlavná postava príbehu Laserový muž, má podobný osud ako Breivik. Rozdiel je len v tom, že kým Anders sa narodil vo svojej krajine, Johnovi rodičia sa prisťahovali z Nemecka. Johnov otec bol sukničkár a bohém, zatiaľ čo matka sa snažila viesť domácnosť, no veľmi jej to nešlo. John má ešte mladšieho brata Ralfa. V detstve bol jeho najlepším priateľom Pelle. Neskôr sa jeho najlepšími priateľmi stali Gustav Oskarsson a Stefan Riesling. Dvaja  svojskí chalani. Postupne, ako John dospieval, čoraz viacej si vynahrádzal samotu čítaním kníh. Dobrovoľne sa prihlásil do armády, no nespĺňal kritériá, aby sa stal profesionálnym vojakom. Navyše mal problémy so sebaovládaním. Nedokázal nadväzovať vzťahy so ženami a túžil po bohatstve. Obchodovaním na burze dokázal zarobiť veľmi slušný majetok, no po páde akcií oň prišiel. Nemalé sumy prehral aj v hazardných hrách. Keď nevidel iné východisko, začal vykrádať banky. Úspešný lup mu zabezpečil bezstarostný život na isté obdobie. Za všetkými problémami Švédska hľadal prisťahovalcov (čo bolo paradoxné, keďže sám bol prisťahovalec) a preto si za obete svojich zločinov vyberal práve ich. Polícia dlho nepočítala s verziou, že páchateľ streľby by mohol byť zároveň aj bankovým lupičom, čo sa Johnovi veľmi hodilo. Navyše oficiálne bol stále študentom Kráľovskej technickej školy, čo sa s obrazom bankového lupiča a nebezpečného ostreľovača veľmi nestotožňovalo. Aby to vyšetrovateľom sťažil ešte viac, niekoľkokrát za život si zmenil meno.
Z outsidera spoločnosti sa postupne stáva nebezpečný terorista. Možno práve podobnosť osudov priviedla Breivika k tomu, že Johna Ausoniusa si vybral za svoj veľký vzor. Veľmi zaujímavo napísaná kniha, ktorá ukazuje trochu iné Švédsko, aké poznáme bežne z televíznej obrazovky. Navyše počet imigrantov v krajine za posledné roky nebezpečne stúpol, čo môže viesť k tomu, že sa pod rúškom noci vynorí nový laseroví muž, alebo dokonca skupinka mužov. Posledné parlamentné voľby sú jasným varovaním...