utorok 11. júla 2017

RECENZIA: Jeffrey Archer - Hriechy otca (Motýľ, 2015)

HODNOTENIE:   ****

"- Mohol by som spáchať samovraždu. -
- To si nemyslím, - povedala Emma a sadla si k nemu na posteľ. - Už si sa o ňu pokúsil dvakrát a pozri sa, ako to skončilo.- " (s.282).

Kronika rodu Cliftonovcov pokračuje druhým dielom, ktorý sa odohráva v období druhej svetovej vojny medzi rokmi 1939 - 1945. Harry Clifton dobrovoľne vstúpi na vojenskú loď, aby navždy pochoval vo vojne svoju minulosť a zabudol tak na Emmy. Do karát mu nahrá nešťastná udalosť, pri ktorej zahynie väčšina členov posádky lode vrátane námorníka Toma Bradshawa. Harry si vezme jeho identitu, čím sa definitívne odpúta od rodiny aj od minulosti. Preberie sa až na palube parníka Kansaská hviezda, ktorý sa plaví do Spojených štátov. Ešte ani nestihne poriadne položiť nohu na brehy New Yorku a už ho berie v putách polícia. Tom Bradshaw bol totiž obvinený pred tým ako sa pridal k námorníkom z vraždy svojho brata. Harry Clifton je odsúdený na šesť rokov väzenia. Za mrežami sa zoznámi s Írom Patom Quinom, starým ostrieľaným kriminálnikom, ktorý mu v mnohom pomôže. Horúce chvíle pripraví Harrymu vrchný veliteľ Hessler. Našťastie si získa dôveru správcu väznice Swansona, ktorý ho dosadí na miesto zástupcu vedúceho väzenskej knižnice. Na jej čele stojí už dlhé roky Max Lloyd. Nenápadný chlapík, ktorý spriada svoje vlastné plány. Táto časť románu pripomína kultový film Vykúpenie z väznice Shawshank alebo Zelenú míľu.
Emma Barringtovoná sa nechce zmieriť so smrťou Harryho Cliftona a vyberie sa ho hľadať do Spojených štátov. Doma necháva ich spoločného syna Sebastiana. Giles Barrington po tom, čo sa dozvie o Harryho smrti, opustí Oxford a dobrovoľne odchádza na front. Jeho veliteľom je Alex Fisher, ktorý ešte počas štúdiií na Saint Bedes komplikoval život nielen jemu, ale aj jeho najlepšiemu priateľovi Harrymu. Giles sa počas jednej vojenskej operácie zachová veľmi statočne, za čo dostáva, na rozdiel od Fishera, vysoké vojenské vyznamenanie.
Najväčším Harryho nepriateľom je aj naďalej Gilesov otec, Hugo Barrington. Najskôr sa vytešuje z informácie, že Harry je mŕtvy, no keď sa ukáže, že všetko by mohlo byť inak, je pevne rozhodnutý urobiť všetko preto, aby sa ho definitívne zbavil. Na špinavú robotu si najme skorumpovaného súkromného detektíva Dereka Mitchella
Harry si vo väzení píše poznámky o bežných dňoch, ktoré trávi za mrežami. Maxa Lloyda medzičasom prepustia na slobodu. Harry mu odovzdá svoje popísané zošity. Max mu sľúbi, že ich skúsi ponúknuť nejakému vydavateľstvu, ktoré by o ich vydanie prejavilo seriózny záujem. Max Lloyd však Harryho podrazí. Privlastní si jeho identitu a užíva si slávu, ktorú mu prinesú ukradnuté väzenské denníky. Vtedy vstupuje na scénu Emma, ktorá zachráni nielen Harryho spisovateľskú kariéru, ale aj peniaze. Hugo sa po smrti Waltera Barringtona vracia do rodinnej firmy a postaví sa na čelo spoločnosti  ako jej prezident. Za krátky čas prešustruje takmer celý majetok. Prilepí sa na zámožnú ženu Olgu Piotrovskú, aby mal kde bývať a z čoho žiť. Obaja sa však iba hádajú a jedna z hádok vyústi do tragickej nehody.
Po smrti Huga Barringtona má vedenie firmy rozhodnúť o tom, komu pripadne majetok lodiarskej spoločnosti. Harrymu Cliftonovi alebo Gilesovi Barringtonovi. Súd práve začína...

Druhý diel pokračuje v podobnom duchu ako prvá časť kroniky. Napínavá atmosféra vo väzení, Hugova cesta za pomstou, Emmine pátranie po milovanom mužovi, Gilesove ťažké chvíle vo vojne. Dobrodružstvo na vysokej úrovni, pri ktorom občas ani nedýchate.