štvrtok 2. augusta 2018

RECENZIA: Michael Wolff - Oheň a síra za dverami Trumpovej pracovne (Ikar, 2018)

HODNOTENIE:

" - Keď sa toto skončí, budem najznámejší chlap na svete, - povedal Trump Samovi Nunbergovi, ktorý mu raz robil  a raz nerobil asistenta, ešte na začiatku kampane.
 - Pán Trump, ale chcete byť prezidentom, nie? - odvetil mu Nunberg. Z kvalitatívneho hľadiska to bola iná otázka, než sa zvyčajne kladie kandidátom: Prečo chcete byť prezidentom? Odpoveď nedostal.
Trump nemusel odpovedať, pretože sa prezidentom nestane - a o to išlo." (s.21).

Nijako netajím averziu voči súčasnému americkému prezidentovi, ktorý sa, podľa môjho názoru, dostal do kresla zhodou okolností, chaosom, nezodpovednosťou a hlúposťou časti amerických voličov, o ktorých si už roky nerobím žiadne ilúzie. Na ich obhajobu len toľko, že nebolo zase z čoho veľmi vyberať. Na druhej strane pokladám za úbohé dostať sa do blízkosti amerického prezidenta a štýlom "jedna pani povedala" poskladať sériu svedeckých výpovedí z Trumpovho kruhu, zostaviť z toho knihu a mädliť si ruky, ako sa mi doláriky teraz pohrnú. Pretože presne toto spravil autor tejto kontroverznej knihy, novinár a publicista, Michael Wolff. Doprial Trumpovi sto dní vo funkcií prezidenta a potom sa do neho pustil naplno. Trump vychádza z tohto diela ako arogantný nesvojprávny, nevyspytateľný  sexistický (polo)debil, ktorého osud riadia traja muži: "Bannon, krajný alternatívny pravičiar. Kushner, newyorský demokrat. Priebus, klasický republikán." (s.141).
Treba povedať, že kniha poskytuje veľmi široký tematický obraz. Na paškál si berie Trumpovu rodinu (najmä jeho dcéru Ivanku a jej manžela Jareda), všíma si prezidentov súboj s konzervatívnymi a liberálnymi médiami (dominuje najmä šéf televízie FOX Rupert Murdoch), poukazuje na Trumpove sympatie k nacistickým skupinám a zvlášť k hnutiu Ku - Klux - Klan, pripomína prezidentovo rozhodnutie odstúpiť od parížskej dohody o zmene klímy, kritizuje jeho zahraničnú politiku voči Rusku a Severnej Kórey. Všíma si jeho nezmyselný súboj s tajnými zložkami štátu, najmä s FBI, ale aj jeho trucovité hádky s vlastnými poradcami a členmi svojej rodiny.
Napriek tomu, že viacero vyjadrení, ktoré odznejú v knihe beriem s rezervou, je dosť znepokojivé, ba priam desivé, že na čele jednej z najsilnejších krajín sveta stojí človek, ktorý sa v kresle ocitol v podstate omylom a mám pocit, že doteraz je z toho vydesený rovnako ako zvyšok sveta. Ako to celé skončí, nikto z nás netuší. Lenže čoraz intenzívnejšie sa v kruhoch šepká o tom, že zálusk kandidovať v nasledujúcich prezidentských voľbách si robí Steve BunnonTrumpova dlhoročná pravá ruka a to len bude sranda...

Čo hodnotiť na knihe z pohľadu čitateľa? Neviem. Je to séria výpovedí viacerých ľudí, ktorým leží Trump v žalúdku. Samozrejme pohľad do zákulisia Bieleho domu je pre každého istým spôsobom lákavý, ide skôr o to, ako to spracovať aspoň trochu objektívne a dať priestor obom stranám. Pre Trumpa musela byť Wolffova kniha silným úderom, myslím si, že sa z neho však dávno otriasol a možno naň medzičasom aj úplne zabudol. Momentálne je v ringu a musí čeliť oveľa silnejším a zaujímavejším protivníkom.

" - Kiežby bol len blázon,  - sťažoval sa Tom Barrack priateľovi, - on je ešte aj dement. - " (s.264).