utorok 21. augusta 2018

RECENZIA: Irwin Shaw - Chlieb vo vodách (Smena, 1989)

HODNOTENIE:   ****             EDÍCIA ZABUDNUTÉ SVETOVÉ ROMÁNY

" - Vytvoril si si o nás i o mame neskutočnú predstavu. Považuješ nás za anjelíčkov len preto, že sme svoji. Lenže my vôbec nie sme takí a len pre teba sme to už od mala predstierali. Ak chceš vedieť pravdu, sme rodina hercov, aj mama. A naše publikum predstavuje jediný divák - ty. Pokiaľ ide o Eleanor a Jimmyho, radšej pomlčím. Nikto nemôže byť taký dokonalý, ako by si chcel, a povedala som mame, aby sme sa o to radšej nepokúšali, lebo raz na to prídeš a bude to pre teba ešte horšie. Ale poznáš mamu, má železnú vôľu, a keď si niečo zaumieni, nepozná prekážky. Teraz vieš všetko. Nevravím, že sme zlí. Sme jednoducho ľudskí. - " (s.376).

Autor sa vo svojom románe zameral na bežnú americkú rodinu žijúcu na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia. Allen Strand je stredoškolský učiteľ, už dlhé roky pôsobiaci na jednej zo štátnych stredných škôl v New Yorku, kde vyučuje dejiny. Je to muž zo starej školy, ktorý verí na čestnosť, slušnosť a spravodlivosť. Jeho manželka Leslie je od neho o desať rokov mladšia a v podstate drží celú rodinu pohromade. Pracuje ako analytička vo výpočtovom stredisku a popritom poskytuje aj súkromné hodiny klavíra. Spoločne s manželom Allenom vychovávajú tri deti, ktoré sú už viac - menej dospelé. Najstaršia Eleanor chodí s horkokrvným Talianom, ktorý si túži založiť vlastné noviny. Mladší Jimmy je fanatik do hudby a hráva na elektrickej gitare. Hlavne sa však fláka po nociach a hľadá inšpiráciu. Najmladšia Caroline má komplex zo svojho príliš veľkého nosu a celé dni behá po kurtoch, na ktorých naháňa tenisovú loptičku.
Je večer ako každý iný. Rodina sa chystá zasadnúť k stolu, aby sa spoločne najedli. Chýba len Caroline, čo v jej prípade nebýva zvykom. Je už po zotmení a ostatní začínajú mať o ňu obavy. Konečne začujú zvonček. Caroline stojí vo dverách a podopiera zakrvaveného muža. Tým mužom je veľmi bohatý a vplyvný advokát Russel Hazen, ktorý už onedlho každému členovi rodiny Strandovcov výrazným spôsobom zmení život. Oni však zatiaľ o ničom netušia a tak ho opatrne zavedú do kuchyne, kde mu ošetria zranenie a ponúknu mu večeru...

Román, ktorý je rozdelený do štyroch častí, pripomína divadelnú hru odohrávajúcu na relatívne malom priestore. Príbeh nemá extra veľký spád, no stále sa v ňom niečo deje. Je veľkým pozitívom, keď si v príbehu nájdete nejakú silnú postavu, ktorá sa vám vryje do pamäte. V tomto prípade je to predovšetkým Jesus Romero, nadaný študent z Portorika, s problémovou povahou, ktorého si vezme pod ochranné krídla jeho profesor Allen Strand

Je problém si v dnešnej dobe prečítať knihu, ktorá ponúka klasický príbeh. Bez kadejakých magických prvkov, absurdít, komplikovaných digresií a kadejakých šialeností, ktoré sú v mnohých prípadoch len odrazom dnešného sveta. Irwin Shaw napísal pred rokmi takýto klasický príbeh, ktorý prináša mnoho emocionálnych zážitkov a záver, z ktorého vám ostane ešte dlhé minúty po prečítaní poslednej strany horkastá pachuť na špičke jazyka.