pondelok 6. augusta 2018

RECENZIA: Martin Kasarda - Budúcnosť na predaj (Marenčin PT, 2016)

" - Ľudia platia za sny o svojej lepšej budúcnosti. Ľudia chcú, čo nemajú. A platia aj za to, že o budúcnosti snívajú a niekto im to sľúbi. A my im dáme nahliadnuť za oponu, Kvetka - " hovorím a nevzdávam sa projektu. - My im tu vysnívanú budúcnosť predáme. Bez záruky, ale s nádejou. A keď už nebude nádej, stále ešte bude šanca. -
A takto sa zrodila lepšia budúcnosť." (s.35).

Budúcnosť na predaj je takou jemnou smutno veselou paródiou na súčasnú slovenskú spoločnosť. Máme tu trojicu priateľov, ktorí sa poznajú ešte od vysokej školy. Šéfredaktorku ezoterického magazínu Donna Kvetu Tajabošovú, plaveckého trénera Benjamína Matlára, ktorý sa už dlhšie obdobie snaží napísať pornografický román pod ženským nickom a Adama Siateja, výtvarníka, ktorý svoj talent utápa v reklamnej agentúre. Jedného dňa dostane trojica nápad, ako by mohli relatívne bezpracne zarobiť peniaze. Založia si obchod, v ktorom budú predávať odpovede na všetky otázky týkajúce sa budúcnosti. Nejde priamo o klasické veštenie, ale skôr o akúsi hru ako ľuďom predať nádej. Obchod pomaly naberá na popularite. Jeho služby využívajú čoraz mocnejší a vplyvnejší ľudia a organizácie. Jednou z nich je polovojenský extrémistický spolok, ktorý sa snaží vytvoriť rasovo čistý národný štát (je jasné, na koho autor knihy naráža). Trojica úspešných podnikateľov si uvedomuje, že toto je už celé za čiarou a preto sa rozhodnú prosperujúci biznis ukončiť. Lenže na to už zašli priďaleko a teraz im hrozí reálne nebezpečenstvo, že sa im niektorí ľudia budú chcieť pomstiť, pokiaľ odmietnu spoluprácu.

Prvé strany románu vyzerajú nádejne. Neraz som sa nahlas zasmial, tešil som sa, aké to bude mať rozuzlenie. No keď sa na scéne začali čoraz viacej prezentovať extrémisti, začalo to na mňa pôsobiť rušivo. Ako spestrenie príbehu by to nevadilo, no aby začali ťahať hlavnú dejovú líniu, na to nemajú, podľa môjho názoru, dostatočnú silu a energiu. Hlavné postavy vyzerajú nádejne, no časom sa vytrácajú z deja. Jednoznačne nevyužitý potenciál, s ktorým sa dalo naložiť oveľa lepšie. Takto ostáva výsledok len niekde na pol ceste, čo je určite škoda.