pondelok 29. októbra 2018

RECENZIA: Ross Leckie - Hannibal (Slovart, 2003)

" - Castello, o mesiac vyrážame na pochod. - Odvrátil som zrak. V duchu som sa ocitol v Héliché, kde otcovi chrčala v krku smrť. - O mesiac pochodujeme na Rím. -
Castello sa na mňa čudne díval a palcom a ukazovákom ľavej ruky si žmolil prešedivenú bradu. Chvíľu, kým človek zje jablko alebo zabije desiatich mužov, som mlčky stál. Nikdy som si nevynucoval od svojich ľudí poslušnosť. Jednoducho som čakal, kým to strávia.
- Ale to znamená, že bude vojna., - ozval sa napokon tlmeným hlasom Castello. - Chceš vyhlásiť Rímu vojnu, Hannibal? -" (s.130).

Meno Hannibal je každému, aspoň trochu priemerne inteligentnému človeku, známe. Bol to odvážny vodca, ktorý sa nebál postaviť Rímskej ríši a v podstate ju zrazil na kolená. Len zhodou doteraz nie celkom objasnených okolností kedysi slávna ríša v tom čase ešte nepadla.
Autor nás vráti do Hannibalovho útleho detstva. Už odmalička sa odlišoval od svojich rovesníkov statočnosťou a rozvážnosťou. Už jeho otec Hamilkar bol slávny vojvodca a Hannibal zdedil všetky jeho najlepšie vlastnosti. Okrem toho mal aj troch mladších súrodencov. Bratov Magóna a Husdrubala (ten bol predovšetkým učencom) a sestru Sofonisu, ktorá sa vydala a aj zomrela veľmi mladá.
Hannibal dokázal po otcovej smrti jednu veľmi dôležitú vec. Zjednotil rozhádaných vodcov viacerých kmeňov, čím sila Kartágincov veľmi vzrástla. Za ženu si vzal rozumnú Similce, ktorá mu porodila syna Fuabala (zomrel ešte ako chlapec). Hannibal sa stal jedným z najúspešnejších a najrešpektovanejších vojenských stratégov nielen staroveku. Rímska ríša ho v podstate porazila len vďaka jeho vlastným zbraniam. Hannibal dokázal byť rovnako ľudský ako aj krutý a pomstichtivý. Určite nebol vyslovene kladnou postavou, v kontexte dejín však zohral veľmi významnú úlohu.

Myslím si, že keď chcel autor spracovať Hannibalov život od detstva až po smrť, mal zvoliť väčší rozsah strán pre svoje dielo. Takto sa niektorým (aj menej významným rokom) venuje podrobnejšie, zatiaľ čo napríklad vojne s Rímskou ríšou venuje len pár desiatok strán. Inak románu nie je v podstate čo vytknúť, napísaný je pútavo, nechýba mu ani humor a viacero citátov, ktoré dokresľujú dobu a osobnosti, ktoré v tom čase žili. Ak máte radi históriu, užijete si knihu o to viac.