pondelok 10. októbra 2016

RECENZIA: Jojo Moyesová – Predtým ako som ťa poznala ( IKAR, 2016 )

„Hoci to ani jeden z nás nevyslovil nahlas, Louisa Clarková bola naša jediná šanca udržať Willa pri živote“ ( s.277 ).

Bol by to úplne obyčajný romantický príbeh akých sú napísané už tisíce, keby sa ho neujala Jojo Moyesová. Veď posúďte sami.

Máme tu bohatého 35 ročného milionára Willa Traynora , ktorý nepriazňou osudu skončí na vozíku. Keďže pred nehodou viedol veľmi aktívny život ( povedané dnešným jazykom –jednoducho si užíval ), po nešťastnej udalosti stratil akúkoľvek chuť do života. Jeho rodina urobí preto posledné zúfalé rozhodnutie. Do novín podajú inzerát, že hľadajú opatrovateľku pre svojho zdravotne postihnutého syna. V skutočnosti sa pokúšajú nájsť pre Willa spoločníčku, ktorá by dokázala zmeniť jeho pevné rozhodnutie, dobrovoľne odísť zo života. Pol roka. To je čas, ktorý ostáva 26 ročnej Lou Clarkovej, aby sa pokúsila o zázrak. Lou mi povahou v mnohom pripomína Améliu z Montmartru. Býva v jednom dome s rodičmi, so sestrou a jej synom, sedem rokov chodí s Patrickom, ktorý je posadnutý behaním a zdravým životným štýlom a rada sa extravagantne oblieka. Po rokoch ju vyhodili z bistra, v ktorom pracovala ako servírka a ona teraz potrebuje za každú cenu peniaze. A tak sa rozhodne zareagovať na inzerát uverejnený v novinách, v ktorom bohatá zámožná rodina hľadá opatrovateľku pre svojho handicapovaného syna.

V podstate nejde o žiadny originálny námet, skôr ide o jeho silné spracovanie. Will je typický mladý zatrpknutý muž, ktorý sa nedokáže po nehode zaradiť späť do života, zatiaľ čo Lou je jednoducho rozkošná. Je drzá aj citlivá zároveň, je prirodzene inteligentná, vtipná, romantická, také moderné dievča, aké túžite stretnúť a pozvať ju na kapučíno s marlenkou. Príbeh plynie v príjemnom tempe, pričom v závere graduje. Niekde vo vnútri to cítite, že sa blíži niečo smutné a pri poslednej kapitole som občas naprázdno prehĺtal a to sa na romantických filmoch väčšinou schuti zabávam. Nie že by som sa nebavil aj pri čítaní tohto Moysejovej románu, ale tu to bolo o niečom inom. Veľmi sa teším, keď si pozriem aj filmové spracovanie, keďže som naň čítal pozitívne recenzie a navyše sa snaží verne držať knižnej predlohy (už sa medzičasom stalo, film som si pozrel a bol to skvelý zážitok ).

Ak túžite po inteligentnej, vtipnej a dojímavej romantike bez umelo vyvolanej gýčovej situácie a hlúpych patetických lacných chvíľ, potom siahnite po románoch ako Jeden deň alebo Predtým ako som ťa poznala. Jojo Moyesová vie ako na to. Výborná práca.

HODNOTENIE:   ****