RECENZIA: Pavol Rankov - Legenda o jazyku (Slovart, 2018)

- Strana a vláda, to sú Stooges, - uškrnul sa Tomáš.
Táňa prekvapene pozdvihla obočia.
- Nastrčené figúry, ktoré sú kedykoľvek vymeniteľné. Tajtrlíci, ktorí robia, čo im Brežnev prikáže. Som si istý, že každý československý minister má sovietskeho poradcu a ten ho kontroluje. -
- Asi nie každý minister má sovietskeho poradcu, - uvažovala Táňa. - Ale v princípe má pravdu.
- Stooges... - " (s.205).

Príbeh zachytáva atmosféru po okupácii v roku 1968. Tvár symbolizujúca ľudskejší socializmus je prefackaná a do popredia sa dostávajú ambiciózni súdruhovia.
Hlavným hrdinom románu je vysokoškolák Tomáš Dobrotka. Jeho otec je baníkom v Prievidzi a mama pracuje ako stredoškolská učiteľka. Po opletačkách s režimom otec dostane šancu pracovať na výstavbe metra v Prahe. Tomáš nastupuje do prvého ročníka Karlovej univerzity, kde študuje históriu. Postupne sa zoznámi s jednotlivými študentmi. Spoločne so Slovenkou Táňou a Čechmi Martinou a Klárou vytvoria štvoricu, ktorá spolupracuje na projekte o Jánovi Nepomuckom. Seminár vedie cynický odborný asistent doktor Šindelář. Počas historického výskumu sa štvorica študentov zoznámi s Francúzom Jeanom Marcom, ktorý sa snaží odhaliť pravdu o legendárnom jazyku Jána Nepomuckého, zatiaľ čo spoza rohu sleduje celú situáciu záhadný fúzatý muž...

Rankov akoby prepojil dávnu legendu so súčasnosťou, čím zároveň prepojil atmosféru temného stredoveku s atmosférou, ktorá panovala počas normalizácie. V príbehu vystupuje teta, ktorá postupne stráca zdravý rozum a pletú sa jej fakty s fikciou. Silnou stránkou knihy je záver, ktorý zaklincuje celú tragiku príbehu. Napriek tomu si myslím, že postavy mohli byť charakterovo ešte výraznejšie vybrúsené, aby bol čitateľský zážitok ešte o niečo intenzívnejší. Dôležitý román, napriek tomu nepatrí k tým nezabudnuteľným.