RECENZIA: Cathy Gohlkeová - Zachráňte Amelie (i527.net, s.r.o., 2018)

"Chlapec ignoroval jeho narážku.  - Vyrežete z neho ďalšieho Ježiška, Herr Hartman? Viem, že áno! Ste ten najlepší drevorezbár v celom Oberammergau. -
Friederich sa zasmial. Myslím, že si zaujatý. Je tu veľa šikovnejších rezbárov, než som ja. -
- Ale vy vyrezávate najkrajšie tváre, najlepšie úsmevy. -
- Naozaj? - Friedericha chvála potešila a usmial sa.
- Ja, sú to úsmevy anjelov. Myslím si, že ani Herr Hitler by na nich nenašiel chybičku - ani jeho lekári či sestričky. - " (s.306).

Príbeh sa odohráva tesne pred druhou svetovou vojnou a počas jej priebehu v Nemecku. Rachel Kramerová je krásna žena, stelesnenie dokonalej árijskej rasy, a súčasne dcéra slávneho vedca, ktorý sa pohybuje v spoločnosti najvplyvnejších predstaviteľov tretej ríše. O jej otca sa zaujíma fešný americký novinár Jason Young, ktorý by rád urobil so slávnym vedcom rozhovor. Rachelina najlepšia priateľka Kristine je vydatá za fanatického nacistu Gerhardta Schlicka, s ktorým má dcéru Amelie. Amelie je krásne dievčatko, no narodila sa ako nepočujúca, s čím sa jej otec, ako propagátor dokonalej rasy, nedokáže vyrovnať a plánuje sa jej zbaviť. Kristine vie, aké má Nemecko plány s "nedokonalými" deťmi a preto sa rozhodne požiadať o pomoc Rachel
V inej časti mesta býva krásna Lea Hartmanová s manželom Friederichom, ktorí veľmi túžia po dieťatku, no už dlhšie sa im v tomto smere nedarí.
Situácia v Nemecku sa každým dňom rapídne zhoršuje. Keď Rachel prenikne hlbšie do politiky nacistov, ktorej sa zapredá aj jej otec, spoločne s Jasonom Youngom  sa rozhodne pomôcť nielen Amelie, ale aj ostatným deťom s podobným osudom. Tým sa však vystaví poriadnemu riziku. Všetko sa skomplikuje ešte viac, keď sa do Rachel zamiluje Maximilián Grieser, popredný člen Hitlerjugend, a ona ho odmietne. Našťastie sa ešte môžu spoľahnúť na obetavého kaplána Bauera, ktorý riskuje asi najviac...

"Krátko a žalostne sa zasmiala. - Vieš prečo to nazvali T4? Pretože jedného dňa obedovali tam cez cestu, - ukázala kamsi za Rachel,  - a splodili tam svoj plán. Plán na odstránenie tisícov a tisícov ľudí vytvorili medzi jednotlivými chodmi. Čo myslíš? Bolo to medzi vývarom a hovädzím jazykom? Alebo po dezerte? Adresa ich obeda bola Tiergarten 4. Odhodila takmer dofajčenú cigaretu na dlažobný kameň a zahasila ju topánkou." (s.37).

Celkom zaujímavý príbeh, ktorému však na vážnosti uberá opis vášnivého vzťahu v štýle krásna dcéra slávneho nacistického vedca a fešácky americky novinár, ako vystrihnutý z lacných dievčenských románov. A takisto čiernobiele rozdelenie postáv na úrovni dobrodružných chlapčenských kníh. Na spracovanie takej vážnej témy, pre akú sa autorka rozhodla, chýba románu v prvom rade hlbší psychologický prienik do vnútra jednotlivých hrdinov. Takto je to len dielo, ktorú si prečítate, no nemáte dôvod sa nad ním nejako dlhšie zamýšľať.