sobota 3. novembra 2018

RECENZIA: Richard Zimler - Lovci Polnoca (Argo, 2007)

"A pak řekla něco, na co nikdy nezapomenu: - Netrapte se, pane Johne. Pulnoc vám kousek ze sebe nechal, máte to v sobě. A vydal ste se na svatou cestu, abyste ho našel. Je to jako vydat se do Jeruzaléma za samotným Ježíšem.- " (s.359).

Príbeh tvoria zápisky Johna Stewarta Zarca na prelome 18. a 19. storočia. Zápisky sa začínajú v období keď má John sedem rokov a končia zhruba v tridsiatom piatom roku jeho života. John žije so svojimi rodičmi v Portugalsku, no jeho otec je Škót. Po matke má židovské korene, kvôli čomu sa stane obeťou antisemitských útokov. V detstve sa musí vyrovnať so stratou svojho najlepšieho priateľa Daniela, ktorý zahynie tragickou smrťou. Tesne po Danielovej smrti odchádza z krajiny aj Violet, dievča, ktoré John tajne miluje, no nedokáže jej odhaliť svoje city. Potom, jedného dňa, prichádza z jednej zo svojich ciest Johnov otec v spoločnosti čierneho otroka. Je to africký lovec, ktorého Johnov otec predstaví pod menom Polnoc. John aj jeho matka sú spočiatku k novému členovi domácnosti podozrievaví, no to sa čoskoro zmení. Polnoc zachráni Johnovi život a John ho zase učí čítať a písať. Dokonca aj Johnova matka pri večne usmiatom a dobrosrdečnom černochovi postupne mení svoje názory. Jedného dňa Polnoc za záhadných okolností zmizne a chlapec sa márne dožaduje vysvetlenia. Rodičia zahmlievajú pravdu a on je zúfalý zo straty svojho dospelého priateľa. Aby toho nebolo málo, otec zahynie vo vojne proti Napoleonovi a jeho smrť je tiež opradená tajomstvom. Matka odchádza do Londýna a John ostáva v Portugalsku sám. Popri štúdiu výtvarného umenia sa zamiluje do krásnej a inteligentnej Francisky. Vezmú sa a po čase sa im narodia dcéry Ester a Graca. Hoci aj manželstvo Johna a Francisky prejde vážnou krízou, napokon si opäť k sebe nájdu cestu. Zdá sa, že všetko bude opäť ako má byť. No len do chvíle, kým Franciska neumrie pri pôrode ich tretieho dieťaťa. John je na pokraji zrútenia. Prestane o seba dbať a umára sa žiaľom. Jedného dňa ho navštívi Benjamin, priateľ jeho otca a vyzradí mu tajomstvá minulosti, ktoré Johna donútia navštíviť matku v Londýne, zavedú ho do New Yorku, kde začne pátrať po zmiznutom Polnocovi a opäť stretne svoju starú lásku Violet.

Veľmi zaujímavý historicko dobrodružný román, pri čítaní ktorého sa nebudete ani chvíľku nudiť. Takto nejako si predstavujem knihu, ktorá mi poskytne všetko, po čom ako čitateľ túžim. Pútavý príbeh, charizmatické postavy, dobrodružstvo, napätie, humor, silné emócie, zaujímavé myšlienky...
Román som kúpil pred rokmi za akciovú cenu 2,50 eur a som veľmi rád, že sa stal súčasťou mojej rozrastajúcej sa knižnice.