pondelok 26. septembra 2016

RECENZIA: Erik Axl Sund – Sklenené telá ( IKAR, 2015 )

„Že môže skončiť ako Maria. Alebo ako chlapec z Kungsgärdenu. Že sa to môže skončiť tak, že bude nasledovať príklad bratov, ktorí sa otrávili plynom. Že Vanjin život môže byť rovnako krátky ako život dievčat z Värmlandu a Morgongövy. Kratší ako žmurknutie oka evolúcie a zhasne v jednom zlom okamihu." (s. 209)

Jerker Eriksson a Häkan Axlander Sundquist sa pokúsili nadviazať na svoju úspešnú trilógiu (Havranie dievča, Plameň túžby Pýtiine pokyny) novou trilógiou, tentoraz pod názvom Melanchólia. Prvý diel nesie názov Sklenené telá.

Základná a najdôležitejšia otázka znie: Dokáže postava Jensa Hurtiga utiahnuť celý román na rovnako vysokej úrovni ako vyšetrovateľka Jeanette Kihlbergová, ktorá sa tentoraz objaví len v epizódnej úlohe? Odpoveď je bohužiaľ NIE. Predovšetkým preto, lebo súkromný život Jensa Hurtiga je spomenutý v oveľa skromnejšej miere a nehrá až takú významnú úlohu, ako tomu bolo v prípade komisárky Kihlbergovej. Stretávame sa aj s ďalšími členmi vyšetrovacieho tímu z predchádzajúcej trilógie – Schwarzom, Ählundom, Ivom Andričom a Billingom. S výnimkou Iva Andriča sú však ostatné postavy v úzadí. Uvidíme ako to bude v ďalších dvoch pokračovaniach.

O čo teda ide? Vo Švédsku pribúdajú samovraždy tínedžerov, pričom na mieste činu polícia zakaždým nájde to isté. Walkman a pásky so samovražednými hudobnými textami, pričom každá z obetí zomrie v odlišnom čase skladby. Jens Hurtig sa postupne dostáva k mýtickému chlapíkovi menom Hunger, ktorý má na tínedžerov priam magický vplyv. Práve temnota je najsilnejšou stránkou románu. Postavy mladého narkomana Simona a už vyššie spomínaného Hungera sú fascinujúco spracované. Keby autori viacej zapracovali na Jensovi, konečný výsledok mohol byť oveľa kvalitnejší. Necháme sa prekvapiť, ako budú vyzerať ďalšie dve pokračovania. Celkom som zvedavý, ako to celé dopadne.