utorok 2. apríla 2019

RECENZIA: Veronika Homolova Tothova - Mama milovala Gabcika (IKAR, 2018)

HODNOTENIE:   ***                                               "Si pre mna najdrahsi clovek na svete. Necakal som, ze pocas priprav na ulohu stretnem zenu, s ktorou by som chcel zit. Venovala si mi tolko nehy, vrucnosti a porozumenia. Kazdym svojim skutkom, kazdou myslienkou si mi dala pocitit, ze rozumies mojmu poslaniu. A ze ma podporujes. Pomohla si mi ten tazky balvan povinnosti niest velky kus cesty. Teraz uz musim ist sam. Mysli na mna, mila moja. Aj ja budem na teba." (s.244).
                                                                                Gabcik a Kubis, operacia Anthropoid, ktorej cielom bolo odstranenie  risskeho  protektora Heydricha. Odveta bola viac ako kruta. Vypalenie obci Lezaky a Lidice, snaha o uplnu likvidaciu ceskeho odboja, vynesenie okamzitych rozsudkov smrti alebo deportaciie do koncentracnych taborov, co v podstate znamenalo vo vacsine pripadov len oddialenie smrti. Statocny boj vysadkarov proti velkej presile nemeckych vojakov v kostole svateho Cyrila a Metoda. Toto vsetko su viac - menej zname fakty, ktore pozname z viacerych romanov, historickych studii alebo filmov. Autorka  obohatila svoju knihu o opis Gabcikovho detstva, jeho mladosti a viacej sa zamerala na rozporuplny vztah otca so synom, ktory chcel mat z mladeho Jozefa gazdu. Autorka takisto podrobne sleduje aj dalsie osudy clenov rodiny Kubisa a Gabcika, ich priatelov, znamych a vsima si prenasledovanych clenov odboja. Zaver knihy konci jednym dojemnym stretnutim. Viac vsak prezradzat nebudem. Na pozadi tazkych vojnovych rokov sa odohra milostny pribeh Anicky Malinovej a Jozefa Gabcika, ktory vsak, vzhladom na okolnosti, nema dlhe trvanie...                                       Roman je na moj vkus na viacerych miestach vyrozpravany prilis pateticky a neprinasa v podstate ziadne nove informacie. Ale to je trosku aj moj osobny problem, lebo len nedavno som docital famoznu historicku studiu od ceskeho autora pod nazvom Dvaja proti risi a v nej bolo povedane na tuto temu v podstate vsetko. Len to bolo podane dramatickejsie, faktografickejsie a podrobnejsie. Takze po skvelom Mengeleho dievcati prevlada u mna mierne sklamanie. Nie ze by to bola zla kniha, ale cakal som viacej.